Miamis GP: sprint kvalifikation

Formel 1-feltet er i Miami, hvor weekendens sprintkvalifikation løber af stablen efter bare en enkelt træningssession. Her er højdepunkterne fra sprint kvalifikationen.

Japans GP . Copyright Aston Martin Aramco F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/5 2024 klokken 00:05

Formel 1-feltet er i Miami, hvor en af kalenderens mest populære destinationer venter. Høj sol, masser af kendte mennesker og en fed lokation, klods op af Hard Rock Stadium, er med til at skabe en fantastisk energi.

Banen er med sine 5,412 km og 19 sving noget af en udfordring, da barrierne er klods op af banen.

Sprint kvalifikationen er tre sessioner på hhv. 12, 10 og 8 min. varighed.

Det specielle er, at kørerne ikke har frit dækvalg. I SQ1 og 2 skal kørerne benytte mediumdækket. I SQ3 kommer softdækket så i spil.

Leclerc er første mand ude op banen, han har også noget at skulle indhente, da han kun fik 7 min. af den første frie træning.

Leclerc giver den gas fra start og får en udskridning i sving 8.

Fire minutter inde er alle kørerne ude på banen på samme tid.

Alonso overstyrer og snitter væggen, han kan dog køre videre.

Magnussen kalder over radioen, at en Sauber lå i vejen i sving 13-15. Det kan sagtens resultere i en straf. Der er begrænset tid, så alle omgange tæller!

Piastri starter en omgang og kører ind i sving 1. Men Bottas får ikke besked om, at australieren er på vej, så Piastri dykker hårdt i i svinget, og de to er tæt på en massiv ulykke.

Magnussen sætter en fantomtid og ender på femtepladsen. Han er hurtigere end Ferrarierne.

Norris, Piastri og Alonso slutter i front.

Albon, Sargeant, Bottas, Zhou og Gasly er ude. Albon får frataget sin tid til sidst, hvilket sender ham bag i feltet.


SQ2 er igang,
Perez starter ud med at ligge sig i front.

Ricciardo kører for langt i sving 16 og snitter barrieren. Det ser ud til, at nedturen fortsætter for australieren.

Hamilton laver også et forsøg inden slutningen, men han snitter også kun barrieren og kører videre.

Tsunoda trak det korteste strå i den her session. Magnussen er på 14. pladsen med Albon lige foran.

Mest interessant er det, at Mercedes-drengene ender udenfor de sjove placeringer i top 10. Hamilton bliver 12’er, Russell bliver 11’er.

Norris, Perez Leclerc nappede de tre første placeringer i SQ2.


Så er det tid til tredje og afsluttende kvalifikation. Nu kommer softdækket på, og så får omgangstiderne lige et nøk nedad.

Sessionen varer otte minutter, men fire minutter inde har ingen af kørerne været på banen endnu. Få sekunder senere, vælter det ud med kørere, som vil give det et sidste skud for at få den bedste placering.

Sessionen bliver kørt uden drama.

Verstappen kvalificerer sig i front, mens Leclerc er 0,1 sek efter. Perez er 0,2 sek. efter.

Hülkenberg måtte tage til takke med 10. pladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:28.194 12
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:28.537 17
3. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:28.681 11
4. Daniel Ricciardo RB F1 Team
S
1:28.700 14
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:28.435 16
6. Oscar Piastri McLaren
S
1:28.056 16
7. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:28.807 15
8. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:28.192 14
9. Lando Norris McLaren
S
1:27.939 12
10. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:29.040 15
11. George Russell Mercedes AMG
M
1:28.387 12
12. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
1:28.736 12
13. Esteban Ocon Alpine F1
M
1:28.873 12
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
M
1:28.377 12
15. Yuki Tsunoda RB F1 Team
M
1:28.687 9
16. Pierre Gasly Alpine F1
M
1:29.185 6
17. Guanyu Zhou Stake F1 Team
M
1:29.267 6
18. Valtteri Bottas Stake F1 Team
M
1:29.360 7
19. Logan Sargeant Williams
M
1:29.551 6
20. Alexander Albon Williams
M
1:29.858 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Miamis GP: 1. frie træning Er Sargeant snart fortid i F1? »